Regnskapsbyrå

Proplan Regnskap – hvem er det?

Hva slags regnskapsbyrå er Proplan Regnskap AS? Hva slags kunder har de? Hvem er menneskene bak og hvordan er det å jobbe der?

Av
Proplan
Dato
18. juni 2018
Bilde av tre smilende damer med sort genser som jobber i Proplan Regnskap
Det er spørsmål vi i Proplan Regnskap ofte får når vi forteller om arbeidsplassen vår. La oss gi deg et lite innblikk i hvem vi er.

Proplan Regnskap AS

Et selskap i Proplan-gruppen fordelt på regionskontorer i Stavanger, Kristiansand, Bergen, Oslo og Haugesund. Det er et fremtidsrettet regnskapsbyrå som fokuserer på bruk av skytjenester og automatisering for å optimalisere både oppgaver og arbeidsfordelingen mellom kunde og byrå. Med bred og variert erfaring kan regnskapsførerne fungere som gode rådgivere og sparringspartnere i de fleste forhold som gjelder kundens økonomi.

Logoen til Proplan Regnskap med Proplan skrevet i blå bokstaver og regnskap i litt mindre grå bokstaver

​​«Er du regnskapsfører? Det ville jeg aldri trodd!», er noe vi har fått høre flere ganger.

Det hersker nok noen stereotypiske oppfatninger om hvordan vi regnskapsførere er, og det er nok noen av oss som ikke helt passer inn i folks bilde. Derfor er det viktig for oss å fortelle at vi regnskapsførere ikke er noe homogen gruppe. Vi har mange ulike personligheter med variert kunnskap og kompetanse. Noen er utadvendte og høylytte, andre er roligere. Vi har uansett en felles plattform og alle skal trives i jobben her i Proplan Regnskap.

"Vi er opptatt av at de ansatte skal få jobbe med det de er gode på og liker. Da får vi frem det beste i folk, noe som er bra for både kundene og kollegaene. Vi har ulik kompetanse og erfaring, men en veldig lav terskel for å spørre om hjelp. Vi tar ofte en diskusjon om både faglige utfordringer og etiske dilemmaer. Det er aldri langt unna en kollega du kan rådføre deg med," sier daglig leder i Proplan Regnskap AS, Kari Holm.

Blid voksen dame med kort blondt hår ikledd skjorte og dressjakke smiler mot kamera
Daglig leder i Proplan Regnskap AS, Kari Holm

Les også: Proplan Regnskap gir deg alt du trenger på ett sted

Hva med kundene da?

Akkurat som de ansatte her i Proplan Regnskap er ulike, kan vi si det samme om kundene våre. Proplan Regnskap bistår alt fra enmannsforetak til store firma med flere hundre ansatte og omsetning på mange hundre millioner.

De er stort sett spredt i de fleste bransjer, selv om noen av regionskontorene har skapt seg egne nisjer de har spesialkompetanse på. I Haugesund er vi blant annet veldig gode på å bistå kunder i elektro- og VVS-bransjen, mens i Kristiansand har vi veldig mange taxi-bedrifter, som er vår lille spesialitet i sørlandsbyen.

Kundene har også ulik grad av modenhet når det kommer til digitalisering.

I den ene gruppen har vi de proaktive kundene som vil opp i skyen og ta i bruk mulighetene innen automatisering og selvbetjening. I den andre gruppen finner vi de som er litt mer avventende og kanskje trenger et «puff» i riktig retning.

Det er da en styrke at Proplan Regnskap er tett tilknyttet Proplan AS, som har systemekspertisen og supportapparatet. Det gjør veien kort mellom system og fagområdet regnskap, og muliggjør en enkel og rask kunnskapsoverføring.

Denne tilknytningen tror vi gjør at de ansatte i Proplan Regnskap har en sterkere interesse for system og teknologi enn snittet i bransjen.

Vi er veldig nysgjerrige, vi fører regnskap i mange ulike systemer, og er gode på å holde oss oppdatert. Dermed er vi også flinke til å vise kundene fordelene ved skybasert regnskap, samt gi råd om hvilket system som passer best for deres virksomhet. Det er en målsetting å gradvis fase ut de manuelle systemene til fordel for de skybaserte, men vi følger så klart kundens tempo.

I Haugesund har de aller fleste kundene flyttet over på det skybaserte systemet Tripletex. Det betyr at kunden kan gjøre mange av oppgavene selv, som f.eks. skanne, fakturere og remittere. De har selv tilgang til systemet og kan hente ut rapportene de trenger.

Sammen blir vi bedre og bedre på å effektivisere det vi kan og fordele oppgaver hensiktsmessig. I tillegg sparer kunden penger på dette. Hvorfor skal ikke både vi og kundene bruke de nyeste og beste verktøyene?

Det blir som om en byggmester ikke skulle ta i bruk elektriske verktøy. Et budskap som stadig flere begynner å ta til seg.

Kontinuerlig kompetanseheving er viktig

Det er en spennende tid å være regnskapsfører i. Ikke nok med at man må holde seg oppdatert på stadig nye regler, bransjen generelt sett er i stor endring, både med tanke på teknologi, forretningsmodeller og tjenestene man leverer. Derfor blir kontinuerlig kompetanseheving viktig.

Alle ansatte deltar på kurs, uavhengig om de har autorisasjon eller ikke. Det er viktig å få oppdatert kunnskap og inspirasjon, samt å få bekreftet at man gjør ting riktig – bli enda mer trygg på seg selv. Det er i stor grad vi ansatte selv som velger hvilke kurs vi skal delta på og har dermed kontroll på vår egen kompetanseutvikling. Vi vet selv best hvilken kompetanse vi må styrke. Proplan legger til rette for og oppfordrer oss til å ta og opprettholde autorisasjonen.

Det er dog ikke bare et sterkt fagmiljø som skal til for å være en god arbeidsplass og en trygg samarbeidspartner for kundene. Det sosiale fellesskapet er en veldig viktig faktor. Vi er en godt sammensveiset gjeng. Det er åpen og god dialog.

Når det gjelder fremtiden for selskapet er de alle positive og ser for seg ytterligere vekst. Det har skjedd en stor endring av rollen vår de siste årene, vi blir i større grad rådgivere. Vi ser at kundene krever en annen type oppfølging enn tidligere, og det er stor etterspørsel etter tjenestene våre. Stadig flere av kundene våre kommer også fra vårt søsterselskap Proplan AS. Der har de kanskje kjøpt programvarelisenser, men de trenger også tjenestene vi kan tilby. Mange foretrekker da å kunne forholde seg til én leverandør.

Les også: Derfor velger flere bedrifter å outsource lønn

Sterkt fagmiljø, spennende kunder, godt sosialt fellesskap og fokus på ny teknologi ser ut til å være stikkordene når Proplan Regnskap skal beskrives.

Vil du vite mer? Send inn skjemaet så tar vi kontakt!

Ved å sende inn skjemaet bekrefter jeg at jeg har lest og godtatt Proplans Personvernerklæring.

Du kan også ringe eller sende oss en e-post