Regnskapsbyrå

Hvilket system bruker regnskapsføreren din?

Hvorfor skal du bry deg om hvilket system regnskapsføreren din bruker? Vi ser at stadig flere kunder aktivt søker regnskapsførere som kan tilby systemer som de selv kan ha tilgang til.

Av
Proplan
Dato
07. november 2018
Tegning av 3 små mennesker som står foran en stor pc-skjerm med regneark på, der den ene forklarer noe til de to andre
Tradisjonelt sett har bedrifter som bruker regnskapsfører ikke lagt seg så mye opp i hvilket system regnskapsføreren benytter. Kundene har ikke krevd så mye mer enn at jobben blir gjort, korrekt og til rett tid.

De dagene er over – vi ser at stadig flere kunder aktivt søker regnskapsførere som kan tilby systemer som de selv kan ha tilgang til, hente ut rapporter fra og utføre oppgaver i. Tripletex er et nettbasert økonomisystem som gir både kunde og regnskapsfører store fordeler.

Et nytt samarbeid mellom regnskapsfører og kunde

Regnskapsbyråbransjen er i en rivende utvikling. Ny teknologi og kundekrav gjør at byråene må omstille seg og sin forretningsmodell. Vi i Proplan Regnskap har gjennomført denne omstillingen – både for oss selv og våre kunder.

Som regnskapsførere arbeider vi nå på en ny måte samtidig som vi gir kundene våre et bedre tjenestetilbud. Vi vil jobbe nettbasert og ønsker å bruke mindre tid på repeterende rutineoppgaver og mer på rådgivning. Dette er bakgrunnen for at Tripletex ofte blir valgt som nytt system.

Våre regnskapsførere ble raskt overbevist over funksjonaliteten og arbeidsprosessene i Tripletex. Dette ville både effektivisere vårt arbeid samt komme kundene til gode. Kunden kan ta seg av en del oppgaver selv, samtidig som de har tryggheten i oss som fagpersoner. Vi tar oss av rapportering til myndighetene og har en overordnet kontrollfunksjon, mens noen kunder selv gjerne ønsker å ta seg av bilagsregistrering, fakturering, remittering osv. De kundene vi har flyttet over på Tripletex og gitt opplæring i nye rutiner, har gitt svært gode tilbakemeldinger.

Eksempel på arbeidsfordeling:

Typiske oppgaver for kunden:
  • Scanne bilag
  • Fakturere
  • Remittering
  • Hente ut rapporter
  • Registrere timer
  • Registrere reiseregninger og ansattutlegg som utføres av kundens ansatte
Typiske oppgaver for regnskapsfører:
  • Bokføring/kontroll av bilag kunden har ført
  • Lønnskjøring og myndighetsrapportering
  • Kontroll av reiseregninger og ansattutlegg – (Ihht. regelverk osv.)
  • Avstemminger og kontroll
  • Rådgivning

Automatikk i alle ledd

Ikke nok med at arbeidsfordelingen blir annerledes, de fleste oppgavene gjøres mye raskere enn tidligere gjennom automatisering. Elektronisk faktura, automatisk bankavstemming, automatisk overføring av kassaoppgjør og automatisk purring og inkasso er noen eksempler.

Vår oppgave som regnskapsfører blir i større grad å kontrollere avvik, rapportere til kunden og ha det faglige ansvaret for regnskapet. I de tilfellene hvor kunden selv henter ut rapportene følger våre kommentarer med. I tillegg gir vi råd når det gjelder f.eks skatt, likviditet osv.

Stor grad av automatikk gjør også at regnskapsførere ofte kan tilby fastpris på oppdrag fremfor løpende timer. Dette gir kunden bedre forutsigbarhet og lavere kostnader.

Effektive app’er til de ansatte

Med Tripletex kan regnskapsfører også tilby kundene effektive app’er som effektiviserer hverdagen til kundens ansatte.

Enkelt fortalt kan de ansatte sjekke lønnslippen mens de sitter på flyet eller føre timene sine umiddelbart etter utført oppdrag. De fikser det meste på mobilen – enkelt og raskt!

Kundene gir også veldig god tilbakemelding på reiseregnings- og utleggsmodulen hvor de ansatte kan legge inn sine reiseregninger og utlegg fortløpende og få refundert dette på lønna.

Tilgjengelighet er kanskje det viktigste argumentet for å velge et nettbasert system. Kunden vil selv bestemme når, hvor og hvordan de skal jobbe. Hvorfor skal kundene vente på regnskapsføreren sin for informasjon? De ønsker å få informasjonen når og hvor det passer dem, enten det er ved kontorpulten eller på mobilen på bussen. Regnskapsførere er fremdeles pliktig å rapportere til kunden ved fastsatte intervaller, men mulighetene for selv å innhente informasjon er store.

Mye funksjonalitet og rask videreutvikling

Tripletex fungerer veldig bra for våre kunder. Systemet er i rask utvikling og det kommer stadig noe nytt. Både vi og kundene er ivrige brukere av support-chat’en i systemet hvis vi lurer på noe. Samtidig er Tripletex veldig lydhøre ovenfor ønskene fra oss regnskapsførere. Det er et godt samarbeid.

Tripletex setter regnskapsføreren i høysetet. De har sett at selv om Tripletex gir kunden anledning til å utføre mange operasjoner selv, så er det likevel viktig å ha en dyktig regnskapsfører til å overvåke det hele. Tripletex har også en god del nyttige verktøy for regnskapsførerne som funger som et system for regnskapsmetodikk.

Hva har dette å si for deg?

Er du i en prosess hvor du skal velge en regnskapsfører bør systembruk være et viktig vurderingskriteria. Regnskapsførerens system vil være avgjørende for:

  • arbeidsfordelingen dere i mellom
  • tidsbruk og kostander
  • tilgjengelighet og innsyn i data
  • muligheter for effektivisering av oppgaver

Så vær bevisst på hvordan du ønsker samarbeidet med regnskapsførerne skal være og forsikre deg om at de bruker et system som kan understøtte dine behov og ønsker som kunde. Både i dag og i fremtiden.

Vil du vite mer? Send inn skjemaet så tar vi kontakt!

Ved å sende inn skjemaet bekrefter jeg at jeg har lest og godtatt Proplans Personvernerklæring.

Du kan også ringe eller sende oss en e-post