Hva er API og integrasjoner?
Ett av de absolutt største konkurransefortrinnene i årene som kommer, er å ha programvare som «snakker sammen».
Skal din moderne virksomhet henge med i kappløpet om å vinne kunder og øke omsetningen, må dere ha programvare som muliggjør dette. Ofte vil det si flere systemer – fordi du må dekke flere prosesser og områder. Det som da er helt kritisk – og som mange feiler på – er at disse systemene må integreres med hverandre. De må snakke sammen.
Vi kan ikke lenger akseptere at samme informasjon må skrives inn flere ganger. Vi har heller ikke tid til det. Det er verken tidsmessig eller økonomisk forsvarlig. Så enkelt er det.
La oss derfor introdusere deg for tre bokstaver å bli glad i: API.
De virksomheter som kommer til å vinne kunder og markedsandeler i årene som kommer, er de som virkelig tar integrasjoner på alvor, og investerer i friksjonsfri samhandling mellom programvare.
Med dette menes det at systemene kommuniserer helt uten bruk av menneskers fysiske involvering. Vi snakker ikke om å importere en datafil. Vi snakker om toveiskommunikasjon – det som i dataverden kalles for API-er.
Hva er et API, spør du? Her er en superenkel forklaring på 40 sekunder:
Les mer om integrasjonenes magi og hvorfor du må ha det her.