Effektiv sykefraværsoppfølging med Proplan HRM: Altinn-integrasjon
Sykefraværet i Norge er større enn noen gang. Effektiv håndtering av sykefravær er avgjørende for å sikre god drift i din bedrift.
Derfor lanserer vi nå integrasjon mot Altinn for automatisk innhenting av sykemeldinger, i tillegg til forbedring av nye funksjoner i Proplan HRM som både forenkler og automatiserer prosessene knyttet til sykefravær og oppfølging i din bedrift.
Proplan HRM: Kundedrevet HR-system med fokus på fraværsoppfølging
I vårt arbeid med Proplan HRM, er vi opptatt av å lytte til kundenes behov. For kundene er vår viktigste referanse når vi utvikler nye funksjoner. Derfor var det naturlig å få på plass en integrasjon mot Altinn og forbedre den viktige sykefraværsoppfølgingen, som flere kunder har forespurt.
I kartleggingsfasen identifiserte vi at det var et stort behov for bedre oversikt over ikke bare sykefravær, men fravær generelt. Mangelen på oversikt kan koste bedrifter dyrt, både i form av tapt produksjon og redusert trivsel på arbeidsplassen.
Altinn-integrasjon (NAV) og automatisering av sykefraværsprosesser
En etterlengtet nyhet er altså integrasjonen med Altinn, som gjør det enklere å registrere sykefravær direkte i systemet. Integrasjonen sørger nemlig for at sykemeldinger automatisk blir hentet inn og registrert, og systemet oppretter også oppfølgingsprosesser, som sparer tid og gir bedre kontroll for både HR og ledere.
Ved forlengelse av sykemeldinger blir informasjonen også automatisk oppdatert, slik at alle involverte parter har den siste informasjonen tilgjengelig. Dette gjør det enklere å følge opp ansatte på en smidig og systematisk måte.
I dette webinaret viser Sunniva deg hvordan dette fungerer i praksis >
Forbedret oversikt over fravær og KPI-er
Den nye fraværsmodulen gir både ledere og HR bedre verktøy for å følge med på sykefravær, egenmeldinger, og bruk av fleksitid. Du kan enkelt sette opp dashbord som viser nøkkelindikatorer (KPI-er) for hele organisasjonen, avdelinger eller enkeltlokasjoner. Dette gir verdifull innsikt.
En ny kalenderfunksjon gir også en visuell oversikt over den ansattes fraværsdager, både i form av en månedsvisning og en fraværskalender som strekker seg over hele organisasjonen.
Økt kontroll og personvern
Sikkerhet og personvern har vært viktige hensyn i utviklingen av disse nye funksjonene. Rollestyringen i systemet lar bedriften din definere hvem som har tilgang til hvilke data, slik at fraværsinformasjon kan deles trygt og kontrollert med de som trenger det.
Hvem vil ha nytte av disse oppdateringene?
Disse funksjonene vil være spesielt nyttige for bedrifter som i dag mangler et godt system for fraværsoppfølging. Selv om NAV sitt system har sine fordeler, gir Proplan HRM en mer komplett løsning der hele sykefraværsprosessen kan håndteres på ett sted.
Proplan HRM tilbyr også fleksibilitet, ved at fraværsmodulen kan brukes frittstående uten å være integrert med timeføringssystemet. Dette gjør det enklere for nye og eksisterende kunder å ta i bruk løsningen uten store endringer i deres eksisterende oppsett.
Og ikke nok med det – Proplan HRM har fått designendringer og Dark Mode
Proplan HRM har, i forbindelse med den siste oppdateringen, også fått et visuelt løft.
Med implementeringen av Google sitt Material Design 3, har brukergrensesnittet blitt både mer moderne og brukervennlig. Blant de mest populære nyhetene er muligheten for «Dark Mode», som mange brukere har ønsket seg. Dette er ikke bare en visuell oppgradering, men også en funksjonell forbedring som gjør systemet enklere å navigere.
Er du klar til å effektivisere sykefraværsoppfølgingen hos dere?
Proplan HRM sine nye funksjoner og integrasjon med Altinn gjør det enklere enn noensinne å holde oversikt over sykefravær og sikre god oppfølging av ansatte. Med disse verktøyene kan bedrifter sikre en mer effektiv, oversiktlig og trygg fraværshåndtering.