ERP

Grepet som gir deg 64 % større sjanse for å lykkes med logistikkarbeidet

Hva gjør du om konkurrenten plutselig presser prisene ned fordi de har klart å redusere kostnader? Her er svaret.

Av
Proplan
Dato
26. oktober 2020
En mann og en dame står på et lager og ser på en skjerm for å tilrettelegge for en forsendelse av esken mannen holder i hendene sine
Verden går fremover. Konkurransen blir tøffere og marginene mindre. For å kunne holde følge med konkurrentene er det viktig å tenke nytt.

Før du vet ordet av det kan konkurrenten plutselig være i stand til å presse prisene ned – fordi de har redusert kostnadene sine ved hjelp av digitalisering og automatisert lagerstyring.

Dersom du da ikke har et oppdatert system som kan skape de samme økonomiske fordelene eller bedre beslutningsgrunnlag, risikerer du rett og slett å bli presset ut av markedet.

OK, så hva kan digitaliseres?

Nesten alle prosesser!

Men la oss ta et typisk eksempel: Du bestiller en vare hos en leverandør. Varen ankommer varemottak. Der blir den kontrollert mot pakkseddelen. Varen blir så plassert på lageret, og faktura sendt til regnskapsavdelingen.

Bare i denne ganske standard prosessen er det minst fire punkter som kan digitaliseres:

  1. Generering av automatisk bestillingsforslag basert på lagernivå og optimal ordrestørrelse
  2. Benytte skannere som registrerer varene som er kommet inn og automatisk avstemmer mot bestilling og pakkseddel. På denne måten blir ordren kontrollert opp mot bestilling og lagerinformasjonen oppdatert
  3. Lagermedarbeider får beskjed fra skanner hvor varen skal plasseres i varelageret i henhold til hvordan lageret er delt opp
  4. Regnskapsmedarbeider får automatisk opp varemottaket i sitt datasystem og kan deretter matche den mot elektronisk faktura
En dame i blå t-skjorte er på et lager og holder en ipad i hendene som hun trykker på
Digitalisering handler om å bruke tekniske metoder for å erstatte eller effektivisere manuelle oppgaver. Dette reduserer usikkerhet og kostnader, og forbedrer kommunikasjonen. (Illustrasjonsfoto: Adobe Stock)

Så hva oppnår du med å gjøre dette? Listen er lang – men la oss nevne det viktigste:

  • Sjansen for menneskelige feil reduseres kraftig ved å automatisere prosesser som ordremottak og fakturabehandling
  • Du får kontroll over hva som er på lageret til enhver tid, noe som setter innkjøpsavdelingen i stand til å gjøre bedre beslutninger
  • Kundetilfredsheten vil øke fordi du reduserer risikoen for å gå tom for varer
  • Tidsbruken reduseres, da de oppdaterte plukklistene viser hvor varene er plassert på lageret og prosessen med å matche innkjøp og varemottak går automatisk
  • Regnskapsavdelingen får kontinuerlig informasjon om ordre og innkjøpsavdelingen har kontroll over lageret – uten at de ulike avdelingene behøver å bruke tid på å avstemme seg imellom. Dette er tidsbesparende og kostnadseffektivt

Men haster dette så veldig, da?

Hvis du vil henge med i utviklingen og ha større mulighet til å nå målene dine: Ja. Bedrifter som er først ute med digitalisering har 64 prosent større sjanse for å møte målene sine enn andre virksomheter.

De tre største fordelene ved å bruke en digitalisert modell er:

  • Økt operasjonell effektivitet
  • Kundens forventninger møtes raskere
  • Forbedret produktkvalitet

I tillegg kan det gi deg bedre statistikk og kunnskap om kundene dine, som kan brukes når du skal ta strategiske valg.

Greit, så hvordan digitaliserer vi i praksis?

Ved hjelp av et godt ERP-system – for eksempel Visma Net eller Business NXT. Skybaserte system og datalagring gir muligheter for gjenbruk, større tilgang til og rimeligere vedlikehold av data.

Disse ERP-systemene er alt-i-ett-løsninger der systemene snakker sammen, og regnskap og logistikk går hånd i hånd.

Et godt eksempel på en vellykket digitaliseringsprosess ved hjelp av ERP-systemet Visma Net ERP er TECCON. De har digitalisert og automatisert en prosess som kan overføres til de fleste bedrifter som bruker logistikk.

Løsningen vi har endt opp med er helt kanon. Vi er nok på en tidsbesparelse på 30 – 40 %. Feilplukk er tilnærmet null. Vi er så fornøyde at vi har utvidet løsningen også til andre avdelinger.

Bilde av smilende mann i sort jakke som jobber hos TECCON
Antonio Le
Logistikkoperatør hos TECCON AS

For Antonio og kollegaene hans i TECCON er det en helt ny hverdag. Penn og papir er historie. Alle truckene har mobilprinter, og de ansatte går rundt med hver sin håndterminal. Med kontoret bokstavelig talt i lomma, sparer de enormt med tid.

I tillegg muliggjør løsningen samleplukk. Der de før plukket en og en ordre, kjøres alt nå samlet.

Sømløst og effektivt – akkurat slik det bør være.

Kanskje er ikke din prosess helt lik – men snakker du med noen som kan dette, vil de kunne se på hvilke utfordringer din bedrift har og hvordan gode og riktige system kan bidra til å løse disse.

Det eneste du ikke trenger å lure på, er om tiden for digitalisering er inne. Det var den i går!

Vil du vite mer? Send inn skjemaet så tar vi kontakt!

Ved å sende inn skjemaet bekrefter jeg at jeg har lest og godtatt Proplans Personvernerklæring.

Du kan også ringe eller sende oss en e-post

Denne artikkelen er basert på tekst opprinnelig ble skrevet av Mari Kjellesvik, Visma Net-trainee i Proplan i 2020.