Dette er nøkkelen til suksess for din bedrift
Måten vi jobbet på i går, representerer ikke hvordan vi jobber i dag. Slik bør det i hvert fall være – er det slik for deg?
Utsagnet over er kanskje satt litt på spissen. Men for bedrifter som har fokus på kontinuerlig forbedring er det på mange måter sant. I slike firma vil spørsmålet alltid være: Hvordan vi kan gjøre det litt bedre enn i går?
Slitsomt, tenker kanskje mange. En klisjé, sier noen. Men faktum er at det er nettopp denne tankegangen som skiller de beste fra de dårligste i klassen. Både som individ og organisasjon.
En bedrift som klarer å innlemme utvikling og endring som en del av sin kultur, vil ofte ende opp som vinneren i markedet.
Hvorfor er det viktig å endre seg?
I enda større grad enn tidligere er dagens organisasjoner i en kontinuerlig endringsprosess for å møte den globale konkurransen.
De ansattes kompetanse er en kritisk suksessfaktor som kan bidra til å forenkle prosesser i hele verdikjeden. Verden blir stadig mindre, og konkurransen i markedet tøffere og tøffere. Skal bedriften være konkurransedyktig, er det helt nødvendig å være åpen for endring og forbedring.
I noen tilfeller kan det til og med være et spørsmål om bedriften vil være levedyktig.
Kunnskap er det viktigste vi har
Kunnskapsøkonomi definerer den verden vi lever i. Der vi før var mer dreid mot industri, vil jeg nå argumentere for at kunnskap har blitt den mest sentrale, økonomiske ressursen vi har.
Med andre ord: Den viktigste ressursen en organisasjon kan ha er humankapital.
Kontinuerlig forbedring handler om at organisasjonen din evner å fornye seg gjennom effektivisering, rasjonalisering og forenkling av måten dere jobber på. Underveis på denne reisen må organisasjonen samtidig ha en evne til å både utnytte og øke kunnskapen blant de ansatte.
Lykkes dere med dette, kan dere levere bedre produkter og tjenester til kundene, og være bedre rustet til å møte nye utfordringer.
Hvorfor er endringer så vanskelig?
Alt for ofte hører vi utsagn som for eksempel:
- «Sånn har vi alltid gjort det her»
- «Vi gjør det på denne måten»
- «Må vi endre på det? Kan vi ikke ha det som før?»
Myten om at alt var bedre før, må vi bare legge død en gang for alle. Det stemmer som regel ikke!
Så hvorfor opplever vi så ofte å møte motstand når det kommer til endringer?
Vi har vel alle vært i situasjoner hvor vi selv har strittet imot – enten på jobb eller privat. Ofte uten grunn. I tillegg vet du kanskje innerst inne at hverdagen vil bli bedre etter at endringsprosessen er gjort. Likevel kjenner vi på et ubehag – endringer er liksom noe vi mennesker er programmert til å være skeptiske til.
For deg, som leder i en bedrift, handler det derfor om å skape en kultur for læring. Dette er en kompleks prosess som kan ta tid å utvikle – men det aldri for sent å starte.
Vi hjelper deg når du er klar
Når dere er kommet dit at dere er klare for å fornye dere, er den vanskeligste jobben gjort. Da kan du overlate mye av veien videre til andre.
Vi i Proplan er alltid oppdatert på de nyeste mulighetene som finnes for våre kunder. På denne måten kan vi være gode veiledere og rådgivere – vi kan peke ut hvordan dere kan fornye dere.
Vi kan gi råd om nye system, tilpassing av eksisterende, integrasjoner, produkter og andre tips til forbedring, effektivisering og forenkling av hverdagen.
Kanskje tiden er inne for nytt ERP-system? Kanskje er tiden for å flytte opp i skyen?
Uansett om du skal ha et nytt system eller fornye det eksisterende, er rådet vårt det samme: Skap en kultur for kontinuerlig forbedring og endring – og ikke la det gamle systemet være første hinder på veien mot dette.
For det er sant som sitatet sier: «Organizations don’t change. People do – or they don’t.»
Vil du vite mer? Send inn skjemaet så tar vi kontakt!
Du kan også ringe eller sende oss en e-post
Denne artikkelen er basert på tekst opprinnelig ble skrevet av Trine Gresaker, tidligere konsulent i Proplan i 2020.