De fire punktene for god lagerstyring – og hvorfor de er så viktige
I et marked hvor veien til konkurrenten er kortere enn noen gang, nytter det ikke fortelle kravstore kunder at varen er utsolgt. Slik unngår du det.
Dagens samfunn blir stadig mer globalisert, og marginene bedrifter konkurrerer på blir mindre og mindre. Det kommer hele tiden nye konkurrenter til, og kundene stiller større og større krav til tilgjengelighet, leveringstid og enkle løsninger.
I et så tøft marked – hva kan man gjøre for å styrke posisjonen sin i markedet? Svaret, i svært mange tilfeller, er enkelt: God lagerstyring.
Men hva er lagerstyring?
Lagerstyring er å sørge for at riktig antall varer er på riktig plass til riktig tid. Denne logistikkfunksjonen gjør det enkelt å følge produktet fra leverandør inn til varelager og videre ut til kunden.
God lagerstyring reduserer risikoen for at kunden møter «Vare utsolgt»-skiltet. Veien er kort fra deg til konkurrenten, og det er svært sannsynlig at kunden ikke venter til du har varen på lager, men heller går videre til neste tilbyder.
Samtidig er det lite som er mer kostbart enn å sitte på et stort lager med varer man ikke får solgt. Så hvordan driver man egentlig et godt lager? La meg gå gjennom de fire kjente punktene for god lagerstyringsskikk – og gi deg en nærmere forklaring av dem.
1. Unngå for stort lager
For stort varelager øker risikoen for at varer går ut på dato eller blir foreldet når det kommer inn nye, oppdaterte versjoner. Da blir det vanskelig å selge varene dine. To måter man kan redusere varelageret på er å bruke rabatterte priser eller selge varene gjennom en tredjepart.
2. Spor lagerbeholdningen og beregn sikkerhetslager
Samtidig som man bør unngå et for stort lager, må det heller ikke bli for lite. Dersom man har et minimumsnivå på lageret som akkurat skal dekke kundebehovet, utnytter man ikke mulige stordriftsfordeler ved bestilling. For eksempel vil små bestillinger generere høyere fraktkostnader.
Et sikkerhetslager skal gardere mot usikkerhet i markedet, ledetid og forsinkede leveranser. Hvorvidt du bør ha et sikkerhetslager kommer an på bransjen du er i. Tilbyr du skreddersydde produkter på bestilling er det kanskje ikke så aktuelt, men dersom du tilbyr forbruksvarer kan det være lurt.
Sporing av lagerbeholdningen og å finne et lagernivå og ordrestørrelse som passer din bedrift er gode metoder for å bestemme størrelse på omløpslager og sikkerhetslager.
3. Sanntidsinformasjon
Et eksempel på en situasjon man helst vil unngå, er at det ikke er samsvar mellom nettbutikk og lager. Denne situasjonen kan unngås ved at man har oppdaterte datasystemer som viser sanntidsinformasjon om innkjøp, lager og ordrer.
4. Automatisert datahåndtering
Manuell inntasting i regneark er en langsom prosess og reduserer muligheten for raske analyser. Evnen til å forutse lagerbehov og følge med på vareflyten er essensiell for god lagerstyring. Disse analysene må gjøres løpende og derfor automatiseres.
I tillegg vil automatisering av prosesser spare deg for mye arbeid og frigi tid til andre oppgaver.
God lagerstyring i bunn er viktig
Alle disse fire punktene er viktige, men dersom du ønsker å holde følge i digitaliseringskappløpet, er det særlig viktig å merke seg punkt fire.
Med et komplett datasystem (ERP-system) som kan automatisere behandling av innkjøp, lagerinformasjon og ordre blir det også enklere å innfri de andre punktene.
Til slutt er det viktig å påpeke at lagerstyring er en kontinuerlig prosess, og det kan oppstå faktorer som for eksempel uforutsette trender, endringer i markedet eller nye produkter som gjør at man må tenke annerledes.
Har man god lagerstyring i bunn vil man kunne møte disse utfordringene på en mer robust måte og vite at man fort kan ta gode avgjørelser for å for eksempel møte økt etterspørsel.
Vil du vite mer? Send inn skjemaet så tar vi kontakt!
Du kan også ringe eller sende oss en e-post
Denne artikkelen er basert på tekst opprinnelig ble skrevet av Mari Kjellesvik, Visma Net-trainee i Proplan i 2020.